22. 8. 2024 (Kuva: Pixabay/klimkin).
Voitko ansaita rahaa siivoamalla oman talosi? Voit, tai ainakin tätä taidetta on täydentänyt nscleanfluencerit, jotka inspiroivat miljoonia ihmisiä siivousvinkeillään sosiaalisessa mediassa.Tietenkään he eivät tee sitä ilmaiseksi, vaikka yleisö unohtaa sen joskus..
Siivoa kanssani kylpyhuone, siivoa olohuone 15 minuutissa ja kokeile tätä uutta temppua saada laasti kiiltävän valkoiseksi. Pelkästään Tiktokista löytyy yli neljä miljoonaa videota näillä ja vastaavilla iskulauseilla hashtagilla #cleantok. Lea de Bruijn on myös jakanut siellä siivous- ja kotitalousvinkkejä jo noin vuoden ajan.
”Ihmiset katsovat mielellään näitä videoita.Ne myös motivoivat ihmisiä siivoamaan silloin, kun yleisö ei huvita.”.
– sanoo 25-vuotias ruhrilainen nainen.
Seuraajat rakentavat luottamusta vaikuttajiin: ”Jos he suosittelevat jotain, seuraajilla on tapana uskoa, että tuote on hyvä tai temppu toimii.”.
Nelinumeroiset summat puhdistusvideosta
25-vuotiaalla miehellä on my.cleantok-tili, jolla on yli 110 000 seuraajaa Tiktokissa ja lähes 28 000 Instagramissa, jossa hän julkaisee julkaisuja nimellä leabloomz. Sosiaalisen median markkinarakollaan nämä tekijät tunnetaan myös cleanfluencereina. Englannin verbi ’clean’ tarkoittaa ’siivota’.Lea De Bruijn muutti intohimonsa siivoukseen ammatiksi.
Vaikuttajan mukaan hän viettää yhden videon tekemiseen noin kahdeksasta kymmeneen tuntia. Tästä hän saa tililleen nelinumeroisia summia.
”Teen aina erilaista yhteistyötä ja saan kahdesta kolmeen tarjousta päivässä”.
– sanoo 25-vuotias nainen.
Tarjouksia tulee niin pieniltä kuin tunnetuiltakin yrityksiltä.Hänen suunnitelmansa: ”Tulen pian esittelemään ja myymään omia puhdistustuotteitani.”.
@cleaningwithida puhdistusterapiatuotelinkit ovat biossani#cleantok #siivousterapia #puhdaskoti #siivoa kanssani #siivousmotivaatio #siivousrutiini #siivousvinkit #speedclean #cleaninginspo #siivoustuotteet #suunnitteleva ♬ alkuperäinen ääni – naisten hyvinvointiklubi.
Siivous pyydetään verkossa
Lea De Bruijn esimerkiksi videoissaan suosittelee huuhteluaineen laittamista kankaalle ja pinnan pyyhkimistä sillä pölyn kertymisen estämiseksi.Se näyttää myös, kuinka se puhdistaa ikkunat jättämättä raitoja.
Cleanfluencer testaa usein uusia puhdistusaineita, kuten pesuaineita, sieniä ja liinoja.Hän esimerkiksi näyttää, kuinka tyynyt pestään perusteellisesti tai kuinka hän siivoaa säännöllisesti kerrostalonsa portaikkoa.
”Aiemmin ihmiset pyysivät perinteisesti isoäidillään tai äidiltään kotihoitoa, mutta nykyään monet etsivät niitä Internetistä, etenkin sosiaalisista verkostoista.”.
– sanoo Arne Westermann, markkinoinnin ja viestinnän professori International School of Managementista (ISM).
Siivouksen lisäksi sosiaalisessa mediassa on lukemattomia muita trendejä, joista jokaisella on omat vaikuttajansa. Ihmiset näyttävät, kuinka he meikkaavat, kuinka he tekevät ruokaa, kuinka he matkustavat, mitä he käyttävät, kuinka he korjaavat pyöränsä, mitä kirjoja he lukevat ja paljon muuta..
Yritykset hyödyntävät tätä trendiä
Siksi ei ole yllättävää, että muut kuin yksityishenkilöt ovat kiinnostuneita näistä teemakupista.
”Yritykset tarkastelevat, mikä on trendikkäitä ja kuinka he voivat linkittää tuotteensa siihen”.
– selittää markkinoinnin asiantuntija Arne Westermann.
Tämä ei välttämättä toimi vain yritystilien kautta.
Tämä voi luoda tuottoisaa liiketoimintaa Lea de Bruijnin kaltaisille vaikuttajille. Viledan mukaan – Freudenberg Groupin siivousdivisioona Weinheimissa, Saksassa – vaikuttajakampanjoiden määrä kaksinkertaistuu vuonna 2024 verrattuna edelliseen vuoteen ja laajenee edelleen. suunniteltu..
@my.cleantok Antwort auf @Maria Iripino Wann habt ihr zuletzte euer Kopfkissen gewaschte?#fy #sinulle #foryoupage #kopfkissen #kissen #kissenhack #kissenwaschen #saubermachen #sauber #waschen #waschenlernen #waschenfüranfänger #wäschewaschen #schlafen #schlaf #milben #staub #haushalt #putztipps #Cuppis #putztipps #scheäcksft #scheduhackacksft #zhduhacks 8211; Rulydows.
Yhteistyö vaikuttajien kanssa kasvaa jatkuvasti myös puhdistusteknologiaa valmistavassa Kärcherissä, jonka kotipaikka on Winnenden Baden-Württembergissä. Myös taloustavaravalmistaja Leifheit lisäsi merkittävästi yhteistyötä cleanfluencerien kanssa..
Naisten ongelmia?
Taloudellisen vetovoiman lisäksi psykologi Brigitte Bösenkopf näkee siivousvideoissa myös useita ongelmia.
”Olisi ihanteellista, jos ihminen nousisi heti ylös tällaisen videon katsottuaan ja käyttäisi motivaatiota siivoamiseen”.
– hän sanoo.
”Sosiaalisten verkostojen luonne kuitenkin on, että niillä on taipumus houkutella käyttäjiä ja heidän oma aloitteensa jäävät taka-alalle.”.
– lisää psykologi.
Oman sotkuisen kotisi vertaaminen elokuvissa näkemäänsi on petollista ja johtaa turhautumiseen:
”Sosiaalisessa mediassa on monia perfektionisteja, jotka siivoavat kotinsa lähes kliinisesti havaittavalla puhtaudella”.
– selittää Brigitte Bösenkopf.
Ongelmallista on myös se, että monet siivousvideot ovat naisten tallentamia ja julkaisemia. Asiantuntijan mukaan tämä ’voi vahvistaa perinteisiä malleja’.
Ruoanlaittovideoiden kohdalla tilanne on toinen: ’Videoiden perusteella on nähtävissä, että ruoanlaitto ei ole enää vain ’naisten työtä’. Itse asiassa monet miehet siivoavat myös kotinsa, mutta postaavat vähemmän videoita sosiaalisessa mediassa.